Μια βόλτα στο Μουσείο Ηρακλειδών με παιδιά

Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα Mathtech που συνδέει την Επιστήμη με την Τέχνη

Από τότε που τα παιδιά μου πήγαν στο νηπιαγωγείο, ακούω παντού STEM. Τι είναι πάλι αυτό; Στα δικά μας τα χρόνια δεν υπήρχε κάτι τέτοιο. Αφορά άραγε κάτι high-tech, όπως ρομποτική, νανοτεχνολογία και άλλα επιστημονικά πεδία με τα οποία τα παιδιά μας θα καταπιαστούν στο μέλλον και που εμείς, οι σημερινοί γονείς δεν είμαστε σε θέση, όχι απλώς να συνειδητοποιήσουμε, αλλά ούτε και να προβλέψουμε; Επισκεπτόμενοι το Μουσείο Ηρακλειδών στο Θησείο, οι υπεύθυνοι του προγράμματος Άρης Μαυρομμάτης και Αποστόλης Παπανικολάου μας κατατόπισαν σχετικά και μας ενέπνευσαν, ώστε να δούμε τα Μαθηματικά σαν… Παιχνίδι!

Η εκπαιδευτική προσέγγιση STEM καθιερώθηκε στις αρχές του 21ου αιώνα στις ΗΠΑ ως ανάγκη αναβάθμισης της επιστημονικής σκέψης των προερχόμενων από υπανάπτυκτες χώρες μεταναστών που εργάζονταν στις ΗΠΑ σε διάφορους τομείς της Τεχνολογίας. Η τεχνολογία εξελισσόταν ραγδαία και είχαν ήδη αποκαλυφθεί τα όριά της της χωρίς την αντίστοιχη εξέλιξη της επιστημονικής σκέψης και έρευνας. Η εκπαιδευτική αντίληψη STEM συνδέει την Επιστήμη (Science) με την Τεχνολογία (Technology) για την περαιτέρω προαγωγή της Μηχανικής (Engineering) με την απόλυτη γλώσσα των Μαθηματικών (Mathematics). Αυτή η αντίληψη έφτασε στις ευρωπαϊκές χώρες λίγο αργότερα, για να εισάγει τα παιδιά στην κριτική επιστημονική σκέψη από μικρή ηλικία προκειμένου να είναι σε θέση να διαχειρίζονται ευκολότερα και καλύτερα τον όγκο πληροφορίας που τους κατακλύζει από την ταχύτατη εξέλιξη της τεχνολογίας.

Το εκπαιδευτικό εργαστήριο «Mathtech: Κατασκευάζω και Ανακαλύπτω» εντάσσεται στην ευρύτερη εκπαιδευτική προσέγγιση STEM, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα Μαθηματικά, ως την απόλυτη γλώσσα της Επιστήμης, και την Τέχνη, ως το προσωπικό –και μοναδικό- στοιχείο με το οποίο συμβάλλει ο άνθρωπος στον κόσμο που δημιουργεί. Στόχος του προγράμματος είναι να αντιληφθούν τα παιδιά πώς λειτουργεί ο πραγματικός κόσμος δημιουργώντας μηχανικά συστήματα, αρχιτεκτονικές κατασκευές και ηλεκτρικά κυκλώματα κι εξερευνώντας τον τρόπο λειτουργίας τους. Το πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο σε κύκλους των 4 συναντήσεων με διαφορετική θεματική ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα. Μετά τις 4 συναντήσεις που ολοκληρώνονται σε ένα περίπου μήνα, τα παιδιά παίρνουν στο σπίτι τους την κατασκευή, γεγονός που τους δίνει τη δυνατότητα περαιτέρω παρατήρησης κι εμβάθυνσης.

Σε πρακτικό επίπεδο όμως, έχουν παρατηρηθεί και δύο απτές και άμεσες θετικές συνέπειες του προγράμματος, όπως τις έζησα εγώ σαν μητέρα: τα παιδιά μου άρχισαν να αντιλαμβάνονται μαθηματικές έννοιες χωρίς να συνειδητοποιούν ότι αναφέρονται στα «αυστηρά και δυσνόητα» Μαθηματικά, με αποτέλεσμα η αριθμητική και η γεωμετρία να τους φαίνονται ιδιαίτερα συμπαθείς πλέον. Παράλληλα βελτιώθηκαν έτσι και οι επιδόσεις τους στο σχολείο (που είναι –αν μη τι άλλο- ο καημός της Ελληνίδας Μάνας)!

MATHTECH: ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΩ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ

Σχεδιασμός-Επιστημονική Επιμέλεια: Άρης Μαυρομμάτης-Αποστόλης Παπανικολάου, Ερευνητές της Διδακτικής των Μαθηματικών

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα προγράμματα και τις εκθέσεις του Μουσείου Ηρακλειδών επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του: http://herakleidon-art.gr/.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την εκπαιδευτική προσέγγιση STEM απευθυνθείτε στον Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, Επιστήμης, Τεχνολογίας & Μαθηματικών, στην ιστοσελίδα http://stem.edu.gr/.

One thought on “Μια βόλτα στο Μουσείο Ηρακλειδών με παιδιά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s